Achiziția celor 100 de tramvaie achiziționate de Primăria Bucureștiului din fonduri europene a ajuns în atenția procurorilor DNA. Dar și a celor de la Parchetul European conduși de Laura Codruța Kovesi. În final, furnizorul turc a fost înlocuit de un consorțiu româno-chinez.
Afacerea tramvaielor în valoare de 843 milioane lei din fonduri europene atribuită de Nicușor Dan în primul său mandat unui consorțiu româno-chinez a fost luată la ochi atât de procurorii DNA dar și de cei ai Parchetului European.
Cele două instituții au confirmat că sunt pe urmele acestei afaceri pe care fostul primar al Capitalei, Gabriela Vrânceanu Firea, o pregătise pentru o companie turcească.
DNA și EPPO, cu ochii pe cele 100 tramvaie noi. Nicușor Dan: Firea a dat licitația „cui nu trebuie”
Rezultatul licitației a fost întors de către o grupare din spatele actualului primar al Capitalei, Nicușor Dan.
Care a depus eforturi susținute pentru a sprijini consorțiul format din compania astra Vagoane Arad și compania chineză de stat CRRC Qindao Sinfang.
DNA: „Am deschis o anchetă in rem”
11 mai 2021. Nicușor Dan semna, după luni de tergiversare, cel mai mare contract de achiziții publice atribuit vreodată de Primăria Capitalei: 100 de tramvaie pentru 843 milioane lei din fonduri europene prin Programul Operațional Regional.
29 Februarie 2024. Este livrat tramvaiul cu numărul 80.
Procedura a fost însoțită de numeroase controverse venite din lupta la baionetă dintre doi competitori și susținătorii acestora.
Compania turcească Durmazlar Makina pentru care s-a luptat Gabriela Vrânceanu Firea și consorțiul româno-chinezesc și consorțiul Astra Vagoane Arad- CRRC Qindao Sinfang pentru care a tras puternic actualul primar, Nicușor Dan.
Firea a atribuit contractul turcilor în noiembrie 2019 iar consorțiul româno-chinez l-a întors, o lună mai târziu, la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC).
Neregulile ulterioare au dus la depunerea unor sesizări către procurori din partea celor care au fost forțați să semneze recepția tramvaielor cu nerespectarea prevederilor din Caietul de Sarcini.
Chiar aceste aceste nereguli au dus la prelungirea cu un an de la desemnarea câștigătorului de către instanța de judecată a contractului de către actualul primar al Bucureștiului, Nicușor Dan.
“Dosarul la care faceți referire (n.r. venit în urma unei sesizări care acuză că tramvaiele recepționate au neconcordanțe cu cerințele din Caietul de Sarcini) se află în lucru pe rolul DNA – Structura Centrală, în acest moment, în cauza respectivă fiind începută urmărirea penală doar cu privire la faptă (“in rem”). Prin urmare, nicio persoană nu are calitatea de suspect sau inculpat.
Această etapă nu are caracterul formulării unor acuzații împotriva unei persoane, ci are doar semnificația instituirii cadrului procesual în care se pot strânge primele probe cu privire la o eventuală faptă penală.
Alte informații referitoare la stadiul anchetei nu pot fi puse la dispoziție în conformitate cu prevederile art. 12, alin. 1, lit. e, din Legea 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public”, se arată într-un răspuns al biroului de presă al DNA pentru Newsweek România.
Care sunt problemele?
Principalele două probleme reclamate în sesizarea la DNA se referă la neconcordanțe flagrante dintre prevederile Caietului de Sarcini și produsele livrate.
Mai exact este vorba de faptul că pe tramvaie s-a montat un motor cu o putere mai mica de 100 kW față de 120 cât era trecut în Caietul de Sarcini.
Primăria Municipiului București a suferit inclusiv o corecție financiară de 10% din valoarea acestui contract, adică 84 milioane lei, chiar din cauza acestei probleme cu motorul mai mic.
Nicușor Dan a susținut ulterior că a câștigat acest diferend cu Ministerul Fondurilor Europene.
În plus, Primăria lui Nicușor Dan a mai cheltuit 14 milioane lei numai pentru redimensionarea peroanele stațiilor de pe linia 41 din București pentru ca tramvaiele produse de consorțiul româno-chinez să încapă pe acestea.
Fără ca aceste costuri să fi fost prinse în Caietul de Sarcini initial al licitației. Având în vedere că tramvaiele achiziționate au fost incluse și pe alte linii, costurile cu ajustarea peroanelor depășesc cu mult valoarea anunțată deja.
Aceste două neconformități i-au determinat pe unii membri din comisia de recepție a celor 100 de tramvaie constituită la nivelul Societății de Transport București (STB) să aibă dubii legate de legalitatea recepției tramvaielor.
EPPO: „Nu comentăm investigațiile în curs”
Oficialii Parchetului General European (EPPO) conduși de fosta șefă a DNA, Laura Codruța Kovesi, au răspuns evaziv solicitării Newsweek România prin care solicitam să ne confirme sau să ne infirme dacă această structură de parchet are în derulare vreo investigație legată de achiziția celor 100 de tramvaie de către Primăria Municipiului București.
“Ca regulă generală, EPPO nu comentează investigațiile în curs și nici nu confirmăm public la ce cazuri lucrăm. Facem acest lucru pentru a nu pune în pericol posibilele proceduri în curs și rezultatul acestora”, se arată într-un răspuns al ofițerului de presă al EPPO, Paula Telo Alves.
Newsweek România a mai întrebat EPPO detalii despre momentul declanșării investigației, care sunt principalele capete de acuzare, cine sunt principalii acuzați, ce demersuri au fost făcute până acum în acest dosar etc
Nicușor Dan: „Firea a dat contractul cui nu trebuia„
În precampania pentru alegerile locale din acest an, Nicușor Dan a declarat la emisiunea din 25.04.2024 de la România TV moderată de Victor Ciutacu că Gabriela Firea nu ar fi atribuit cui trebuie mega licitația pentru cele 100 de tramvaie: “Gabriela Firea a atribuit contractul (n.r. pentru achiziția tramvaielor) cui nu trebuie și a intrat în niște complicații juridice. L-a atribuit unei firme turcești și firma românească (n.r. niciodată Nicușor Dan nu a pronunțat numele companiei chinezești, partenerul silențios al companiei românești) a contestat și în felul ăsta s-au pierdut doi ani”, susținea la minutul 43.38 primarul Nicușor Dan.
Jurnalisti i-a trimis lui Nicușor Dan o serie de întrebări prin care l-am întrebat ce a vrut să spună mai exact când a folosit expresia “cui nu trebuia” însă nu am primit nici un fel de răspuns.
Gruparea care susține achiziția de tramvaie
Gruparea care susține tacit achiziția de tramvaie de către Primăria Municipiului București este extrem de diversă și eterogenă.
Din aceasta face parte Valer Blidar patronul companiei Astra Vagoane Arad, deputatatul PNL, Cristina Trăilă, avocatul companiei chineze CRRC- Qingdao Sifang Co. Ltd, soția avocatului Doru Trăilă din dosarul Coldea-Dumbravă și Gheorghe Falcă, eurodeputat PNL.
Valer Blidar a participat tot împreună cu compania chineză CRRC la o altă megalicitație la Autoritatea Feroviară Română (AFER): achiziția de 20-40 de trenuri pentru o valoare de 1,31-3,71 miliarde lei. Pe care reușiseră să o întoarcă tot la CNSC dar care a fost, în cele din urmă, anulată.
Pentru a câștiga și licitația de la București dar și pe cealaltă avea nevoie de suportul unor oameni din sistem.
Unul dintre aceștia este Adrian Criț, fost director, până de curând, al STB și căruia Banca Comercială Feroviară deținută de Blidar i-a acordat un credit preferențial.
Scandalul a ajuns și la tribuna Parlamentului, pe 7 mai 2013, după ce schema financiară fusese devoalată de presă. Deputatul PSD Marian Neacșu a acuzat atunci, într-o declarație politică, conducerea PD-L de corupție prin numirile făcute la companiile și regiile statului, dând ca exemplu și creditul preferențial:
“Adrian Crit a fost numit la conducerea RATB în iunie 2010, după ce anterior fusese director tehnic la Registrul Auto Roman. El a avut un salariu de 4.785 de lei pe lună, a fost presedintele Organizatiei Oamenilor de Afaceri din cadrul Organizației PDL a sectorului 6. De numele lui Adrian Crit se leagă un contract dubios încheiat între RATB și Astra Vagoane Calatori, în valoare de 600 de milioane de euro, pentru construcția de tramvaie. Anterior semnarii contractului, Adrian Crit a luat un credit de 250 de mii de lei de la Banca Comerciala Feroviară, al cărei proprietar era Valer Blidar, care deținea în același timp și Astra Vagoane. Tot Valer Blidar a garantat cu un cont personal împrumutul directorului Adrian Crit”.
Fostul director RATB, Adrian Crit, a fost anchetat de DNA pentru această afacere, însă în 2016, dosarul a fost clasat.
Criț a fost pus la șefia STB de Nicușor Dan în 2021, fiind presat să-l demită un an mai târziu. Surse politice au declarat pentru Newsweek România că printre cei care au făcut presiuni ca acesta să nu fie demis au fost Cristina Trăilă și Gheorghe Falcă.
Valer Blidar i-a recompensat în mai multe ocazii pe cei care i-au susținut afacerile din poziții publice, la fel ca în cazul fostului directorului CFR Călători, angajat apoi la una din companiile sale.
Constantin Dascălu a fost secretar de stat cinci ani, în perioada 2005-2010, la Ministerul Transporturilor, exact perioada în care CFR Călători atribuia numeroase contracte către Astra Vagoane.
Pe 17 februarie 2015, compania familia Dascălu a primit un credit preferențial de la Banca Comercială Feroviară, controlată de Valer Blidar, pe o perioadă de zece ani.
Valoarea împrumuturilor ar fi fost de aproape 700.000 de lei, potrivit datelor din bilanț, iar compania lui Dascălu a garantat creditul cu stocul de marfă. Compania RB Perfect Design, controlată de familia Dascălu, deschisese atunci un magazin pentru comercializarea de mobilier de lux în Capitală.
Rolul soției lui Trăilă și a lui Gheorghe Falcă
Avocatul Cristina Trăilă, deputat PNL, a lucrat direct pentru compania chinezească CRRC, partenerul tăcut din afacerea tramvaielor, a avut numai cuvinte de laudă pentru Nicușor Dan: “Sunt mândră că am reprezentat ca avocat compania românească care a reușit să câștige această licitație. Felicitări primarului Capitalei pentru deschiderea de care a dat dovadă. A demonstrat încă o dată că reprezintă interesele bucureștenilor”.
Vezi mai jos fotografii de pe pagina de socializare a deputatului liberal
Gheorghe Falcă a achiziționat tramvaie de la Astra Vagoane Arad pe vremea când era primar al municipiului Arad iar presa locală a publicat o serie de înregistrări audio în care acesta se laudă că a reușit să asigure o serie de comenzi de la primării pentru tramvaie.
Mai mult, Falcă este gazdă atât pentru Nicușor Dan dar și pentru premierul Nicolae Ciucă în vizitele pe care aceștia le-au făcut la linia de asamblare de la Astra Arad.
Vezi mai jos foto cu Gheorghe Falcă pe post de gazdă pentru vizita premierului Nicolae Ciucă la Astra Vagoane Arad
Nicușor Dan vrea încă 250 de tramvaie
Transportul publice și mai ales tramvaiele au fost unul din subiectele de campanie electorală favorite ale lui Nicușor Dan.
Imediat după câștigarea celui de-al doilea mandat, prezent într-o altă emisiune televizată la Digi 24, Nicușor Dan a precizat că una din prioritățile noului său mandat de primar este achiziția a încă 250 de tramvaie.
Anterior el declarase că valoarea acestor tramvaie ar fi de circa 836,5 milioane Euro și că va face un împrumut de la Banca Mondială pentru a obține acești bani.
Pariul lui Nicușor Dan pe tramvaie intră în contradicție cu trendul la nivel nivel european și mondial din transportul urban: metroul.
CRRC, aservită statului chinez
Conform unui raport din 2019 al companiei de cercetare Radarlock – „Demersurile pentru dominație pe piața globală de material rulant întreprinse de CRRC și Beijing„ – sistemul chinezesc clasifică CRRC ca fiind o „entitate privată aservită Ministerului Căilor Ferate.”
Cincizeci și trei la sută din acțiunile societății sunt deținute de China Railway and Rolling Stock Group Corporation – o companie de holding, aflată în proprietatea integrală a Comisiei de Supraveghere și Gestiune a Activelor de Stat (SASAC) din China, comisie a Consiliului de Stat din China. Adică CRRC este în fapt este o companie de stat.
Sursă expresspress.ro